fbpx

Leestijd: 3 minuten

WCAG

WCAG; uw website toegankelijk voor iedereen

3 minuten leestijd

Wat is WCAG

De Web Content Accessibility Guidelines zijn richtlijnen opgesteld om het web te verbeteren. Deze richtlijnen zijn een gedeelde norm voor de toegankelijkheid van webpagina’s en webapplicaties. In deze richtlijnen is vastgelegd hoe webpagina’s toegankelijker gemaakt kunnen worden voor mensen met een handicap. Sinds 2018 zijn overheidsorganisaties verplicht om deze richtlijnen te volgen en een toegankelijkheidsverklaring aan te kunnen tonen.

De richtlijnen zijn gebaseerd op 4 principes: waarneembaarheid, bedienbaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid. Om de richtlijnen toekomstbestendig te houden worden deze principes niet gericht op techniek. Mensen kunnen bijvoorbeeld een toetsenbord in plaats van een muis gebruiken. Of een screen reader gebruiken om de webpagina te bezoeken of browser instellingen veranderen om bijvoorbeeld content groter weer te geven.

Wanneer je je verdiept in de richtlijnen, zul je regels tegenkomen die vanaf de ontwikkeling van de website moeten worden toegepast, evenals regels waar jij als eigenaar van de website zelf aan kunt werken. Meer informatie hierover wordt verderop in het artikel besproken.

Waarom is WCAG belangrijk

Als je buiten op straat loopt, wordt er veel gedaan om alle openbare voorzieningen toegankelijk te maken voor iedereen. Denk maar aan rolstoelhellingen bij ingangen, braille op liftknoppen, geluid en soms zelfs lichtsignalen bij stoplichten. Deze hulpmiddelen worden in de digitale wereld vaak niet goed uitgevoerd of zelfs vergeten.

Hoe kun jij starten met het verbeteren van de toegankelijkheid van jouw website

Om de toegankelijkheid van de website te verbeteren zijn er op verschillende vlakken winsten te behalen, semantische (betekenisvolle) code, toegankelijk design met oog op goed leesbaarheid van de content, maar ook de content op de webpagina is belangrijk. Hieronder omschrijven wij alvast een aantal tips waarmee je de content van jouw website kunt verbeteren:

  • Schrijf omschrijvingen voor je afbeeldingen
    Naast SEO is het ook voor toegankelijkheid goed om een ondersteunende omschrijving te geven aan de afbeeldingen die je plaatst op je website. Dit kun je doen door alt-teksten toe te voegen aan de afbeeldingen. Let er hierbij wel op dat je website dit ondersteund! Voeg een ondertitel bij een afbeelding toe als de afbeelding met alt-tekst niet toegankelijk genoeg is.
  • Zorg voor omschrijvende links.
    De gebruikelijke lees meer,  bekijk de pagina, etc. Het zijn natuurlijk makkelijke link titels, maar ze zeggen eigenlijk niets over de pagina waarnaar deze linken. In plaats daarvan zou je kunnen denken aan voorbeelden als : “5 tips voor betere toegankelijkheid”, “Lees meer tips over toegankelijkheid” of “Bekijk ook andere projecten”. Bij deze voorbeelden is het duidelijk waar je naar toe gaat als je erop klikt.
  • Maak gebruik van witruimtes.
    Zorg voor voldoende ruimte tussen regels en tekstblokken. Dit helpt veel gebruikers om tekst gemakkelijker horizontaal te volgen en maakt tekst over het algemeen gemakkelijker te lezen en te onderscheiden.
  • Laagdrempelige teksten
    Een essentieel maar uitdagend aspect is het behouden van een laagdrempelige content. De voor jou bekende vaktermen kun je dus beter vermijden.
  • Testen met de doelgroep.
    Om erachter te komen waar je doelgroep tegenaan loopt is het goed om je website of de desbetreffende pagina met de doelgroep te testen. Van wie kun je immers beter te horen krijgen waar de pijnpunten liggen dan van de doelgroep zelf?

Zodra je je er bewust van wordt waar je op moet letten bij het schrijven van de content voor je website, zul je ook steeds toegankelijkere content krijgen.

Technisch & Design technisch verbeteren van de website voor online toegankelijkheid

Als je aan de slag wilt gaan met online toegankelijkheid, begin je bij het design van de website. Tijdens het ontwerpen van de website kun je al heel veel oplossingen bedenken en fouten vermijden. Vaak wil je als website eigenaar van alles vertellen over je product of dienst. Een design kan erbij helpen om een stramien te geven voor het verdelen van de content op een logische manier. Als we weer terug gaan naar toegankelijkheid, is het vanaf het design belangrijk dat er genoeg contrast zit tussen de voor- en achtergrond.

Op technisch vlak kun je denken aan tools die de lezer kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Contrast verhogen
    Met een hoger contrast-functionaliteit kun je de lezer een andere variant van jouw webpagina’s geven met een hoger contrast. Dit zou je instelbaar kunnen maken van laag, naar medium tot hoog.
  • Focus mode
    Een functionaliteit die je mogelijk kent van je telefoon. Door focus mode aan te zetten krijg je minder meldingen waardoor je je kunt focussen op je taak. Online zou je dit bijvoorbeeld kunnen inzetten door alle “afleidingen” te verbergen waardoor de lezer zich kan focussen op het lezen van de tekst.

Uw website toegankelijker maken?

Wilt u meer tips voor het toegankelijker maken van uw website?

Bel Remco

Onze nieuwsbrief krijgen?

Abonneer je op onze nieuwsbrief om gelijk te horen wanneer er nieuwe artikelen zijn verschenen.

Joep en Laurens terug naar het tekenbord van Twize