fbpx

Leestijd: 2 min

Van Universal Analytics naar Google Analytics 4

2 min leestijd

Vanaf 1 juli 2023 verwerkt Universal Analytics geen nieuwe hits meer. Als je nog steeds gebruikmaakt van Universal Analytics, raden we je aan om je nu voor te bereiden op de toekomst door over te stappen op Google Analytics 4, dè meetoplossing van de volgende generatie.

Wat was Universal Analytics?

Universal Analytics was jarenlang dè meetoplossing van Google. Hier werden de statistieken van de website bewaard en geanalyseerd. Op deze manier werden gebruikerservaringen steeds geoptimaliseerd en namen leads en conversies toe. Omdat er tegenwoordig andere standaarden en wensen zijn met betrekking tot het verzamelen van gegevens, marketing en website optimalisaties, heeft Google besloten om Google Analytics 4 te lanceren. Enkele grote verschillen zijn de volgende:

  • Bij Universal Analytics stonden sessies en paginaviews centraal, maar bij Google Analytics 4 gaat het om (waardevolle) gebeurtenissen.
  • In Universal Analytics moest je, om gebeurtenissen bij te houden, alles handmatig opzetten.

Waarom Google Analytics 4?

Dankzij het flexibele en op gebeurtenissen gebaseerde gegevensmodel van Google Analytics kun je geïntegreerde gebruikerstrajecten op je website en in je apps bekijken. Het model gebruikt machine learning van Google om leegtes in jouw gegevens te overbruggen met gemodelleerde inzichten en voorspellende functies, waardoor je betere resultaten kunt behalen en het succes van jouw bedrijf kunt vergroten. Omdat het niet alleen op cookies is gebaseerd, kun je ook een veranderend ecosysteem bijhouden en informatie over jouw klanten krijgen, zelfs als er gaten in jouw gegevens zijn.

We raden je aan zo snel mogelijk gegevens te gaan verzamelen in Google Analytics 4 om de vereiste historische gegevens op te bouwen, voordat Universal Analytics stopt met de verwerking van nieuwe hits.

Enkele voordelen van Google Analytics 4 op een rijtje

  • Prestaties van de landingspagina evalueren.
  • Inzicht krijgen in de pagina’s met de meeste weergaven.
  • Inzicht krijgen in waar en waarom gebruikers de website verlaten.
  • Leadformulieren en betaalprocessen optimaliseren met behulp van trechters.
  • Inzicht krijgen in de bronnen die verkeer naar mijn site sturen.
  • Inzicht krijgen in bezoekersdemografie.
Google Analytics

Blijf experimenteren, wij kunnen altijd helpen

Ondanks de verandering, blijft het een goed middel om de bezoekers van je website te analyseren. Zorg er dus ook voor dat je blijft experimenteren met de mogelijkheden van GA4. In samenwerking met andere tools kun je er nog van alles mee. Zodra er toch dingen zijn die je niet meer kunt, kunnen wij je hierbij gelukkig altijd nog helpen.

Voor verschillende producten van Twize sturen wij events door naar GA4 zodra er iets gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan een zoek functionaliteit op je website. Wij kunnen een event doorsturen zodra de bezoeker een zoekopdracht heeft gestart, maar ook zodra hij op een resultaat geklikt heeft.

Hulp nodig bij het inrichten? Of advies nodig hoe je dit het beste kunt aanpakken? Twize helpt je graag vooruit. Neem contact met ons op

Nog geen GA4?

Neem contact met ons op zodat we jouw website om kunnen zetten naar Google Analytics 4, met de instellingen die het beste passen bij jouw (marketing)doelen.

Contact opnemen

Onze nieuwsbrief krijgen?

Abonneer je op onze nieuwsbrief om gelijk te horen wanneer er nieuwe artikelen zijn verschenen.

Joep en Laurens terug naar het tekenbord van Twize